- Sold new in Italy to Count Ottorino Volonterio
- #216 is the penultimate of the 44 SZ2 Coda Tronca produced
- Vehicle largely preserved in its original condition
- Period fracing history
- Unquestionable chain of ownership

The Sprint Zagato is the ultimate sporting development of Alfa Romeo's legendary Giulietta. Featuring Zagato's signature lightweight bodywork and specially prepared engines, these cars were an immediate success in the world's greatest races. Amazingly fast (over 120 Mph for a 1300cc !), much lighter than any other Giulietta variant, the SZ2 was also more powerful thanks to its high-compression engine, more aggressive cams and a careful tuning. The cars were quite expensive due to the 300 hours it took Zagato to build the bodies, based on Alfa Romeo chassis. Just over 200 were built, the last 44 of which were a shortened long tail design "Coda Tronca" example.
Sold new in Italy to Count and driver Ottorino VOLONTERIO, known for having raced a Maserati 250F, this car took part in many races of the Italian championship from 1962 to 1967.
Volonterio let the front of the car being modified, as seen on many period pictures included in the file. In 1967, the car was sold to America, where it had a few owners.
One of them, Ed WITTWORTH, kept the car for 17 years and restored it back to its original specs, including the front. It has also been part of an important Alfa Romeo collection,
and was sold to Anthony and Lulu WANG who also kept the car for 17 years until 2007 where it change hand in the US
The previous owner bought it in 2011, and entered it in a few competitions like the Tour Auto. It has finally been sold to the current owner, a true connoisseur in 2015
It has always been cherished, well cared and maintained, and a specialist in Paris has restored the engine in 2015.
All owners are known and the file is incredible:
1962-1967 Count Ottorino Volonterio Locarno Italy
1967-1970 William Rosasco Carmel Calif
1970-1987 Ed Whitworth Pacific Grove Calif
1987-1989 Said Marouf La Jolla Calif
1989-2007 Tony and Lulu Wang Lloyd Harbor NY
2007-2011 Frank Allocca Chester NJ
2011-2015 Jean Marc Krief France
2015- today Actual owner France
Period race with VOLONTERIO
1963 August : Coppa Inter Europa #18
1963 November : Coppa FISA 8th
1964 April Imola 8th
1965April GP Imola #42 10th
1965 April Coppa inter-europa #23 7th
1965 Octob Pries von tirol
1966 October Preis Von Tirol
This car is a real part of Alfa’s history, eligible to the most important motoring events worldwide, and and would be one of only 17 surviving examples of the model.
This is an extremely rare opportunity to acquire the ultimate Giulietta. A pleasure to drive, the SZ II is capable, nimble, and represents the fastest, rarest, and most exotic development of the Giulietta.
This example is in the perfect shape to use and enjoy, and has been capably set up and maintained to ensure that it is ready to use and enjoy.

- Vendue neuve en Italie au Comte Ottorino Volonterio.
- Le n°216 est l'avant-dernier des 44 SZ2 Coda Tronca produits.
- Véhicule largement conservé dans son état d'origine
- Historique des fraises d'époque
- Chaîne de propriété incontestable

La Sprint Zagato est le développement sportif ultime de la légendaire Giulietta d'Alfa Romeo. Dotées de la carrosserie légère caractéristique de Zagato et de moteurs spécialement préparés, ces voitures ont connu un succès immédiat dans les plus grandes courses du monde. Étonnamment rapide (plus de 120 Mph pour une 1300cc !), beaucoup plus légère que toute autre variante de Giulietta, la SZ2 était également plus puissante grâce à son moteur à haute compression, à des cames plus agressives et à un réglage soigné. Les voitures étaient assez chères en raison des 300 heures nécessaires à Zagato pour construire les carrosseries, basées sur des châssis Alfa Romeo. Un peu plus de 200 ont été construites, dont les 44 dernières étaient un exemple raccourci à longue queue "Coda Tronca".
Vendue neuve en Italie au comte et pilote Ottorino VOLONTERIO, connu pour avoir piloté une Maserati 250F, cette voiture a participé à de nombreuses courses du championnat italien de 1962 à 1967.
Volonterio à modifié l'avant de la voiture, comme on peut le voir sur de nombreuses photos d'époque incluses dans le dossier. En 1967, la voiture est vendue aux USA , où elle a eu quelques propriétaires.
L'un d'entre eux, Ed WITTWORTH, a gardé la voiture pendant 17 ans et l'a restaurée selon ses spécifications d'origine, y compris l'avant. Elle a également fait partie d'une importante collection d'Alfa Romeo, et a été vendue à Anthony et Lulu WANG qui ont également gardé la voiture pendant 17 ans jusqu'en 2007 où elle change de main.
Le propriétaire précédent l'a acheté en 2011, et l'a inscrit à quelques compétitions comme le Tour Auto. Elle a finalement été vendue au propriétaire actuel, un vrai connoisseur, en 2015.
Elle a toujours été chérie, soignée et entretenue, et un spécialiste parisien a restauré le moteur en 2015.
Tous les propriétaires sont connus et le dossier est incroyable :
1962-1967 Comte Ottorino Volonterio Locarno Italie
1967-1970 William Rosasco Carmel Calif
1970-1987 Ed Whitworth Pacific Grove Californie
1987-1989 Said Marouf La Jolla Calif
1989-2007 Tony et Lulu Wang Lloyd Harbor NY
2007-2011 Frank Allocca Chester NJ
2011-2015 Jean Marc Krief France
2015- aujourd'hui Propriétaire actuel France
Période de course avec VOLONTERIO
1963 Août : Coppa Inter Europa #18
1963 Novembre : Coppa FISA 8ème
1964 Avril : Imola 8ème
1965 Avril GP Imola #42 10ème
1965 Avril Coppa inter-europa #23 7ème
1965 Octob Pries von tirol
1966 Octobre Preis Von Tirol
Cette voiture est une véritable partie de l'histoire d'Alfa, éligible aux événements automobiles les plus importants du monde entier, et serait l'un des 17 seuls exemples survivants du modèle.
Il s'agit d'une opportunité extrêmement rare d'acquérir la Giulietta ultime. Un plaisir à conduire, la SZ II est capable, agile, et représente le développement le plus rapide, le plus rare et le plus exotique de la Giulietta. Cet exemple est parfait pour être utilisé et apprécié, et a été habilement préparé et entretenu pour s'assurer qu'il est prêt à être utilisé et n’a jamais failli.

560.000 €


CLICK HERE FOR PDF

ALFA ROMEO SZ2 1962



Paris Showroom sur RDV

Gaël REGENT : +33626486171

Guillaume LE METAYER: +33662119473

cars@historiccars.fr